Digitale værktøjer der kan understøtte et samarbejde

En del digitale værktøjer kan man jo under alle omstændigheder arbejde sammen omkring ved at eleverne deler computer/device, og sammen skaber noget ved fysisk at snakke sammen og tilføje indhold. At lave en film kræver jo generelt ret meget samarbejde, og lægger jo også op til meget samarbejder, men kræver ikke, at de digitale værktøjer man bruger til at lave filmen med, har særlige funktioner der understøtter et samarbejde.

Når man har fokus på kollaboration i forhold til teknologiernes muligheder se vi på krav til samarbejdet. Det skal dog altså siges, at når det gælder samarbejde, så er den vigtigste faktor stadig lærerens overvejelser og krav til samarbejdet. For selvom værktøjer og teknologier giver muligheder, så er det ikke ensbetydende med, at det er tydeligt eller et krav i teknologien. Derfor er det vigtigt, at læreren har sikret sig, at eleverne er klar over hvilke krav der sættes til samarbejdet, gennem de opgaver eleverne bliver præsenteret for.

Her lægges vægt på 5 typer af muligheder som de digitale værktøjer giver.

  1. At kunne se hinandens arbejde.
  2. Kommentere på hinandens eller fælles arbejdet.
  3. At kunne tilføje indhold til et fælles produkt.
  4. At have mulighed for en synlig rollefordeling i det værktøj de arbejder sammen i.
  5. At kunne bruge andres materiale og arbejde videre på det. (Remix)

Klik HER for at se mindmappet i Popplet

By | 2017-08-15T08:00:59+00:00 6. august 2017|Inspiration|0 Comments