At arbejde projektorienteret – opgaveformulering.

Der ligger mange elementer i at arbejde projektorienteret. Men her vil vi i første omgang kigge på delen omkring opgaveformuleringen. Altså hvordan formulerer vi opgaven der kan indeholde den eller de fagligheder vi gerne vil have i spil? Hvor åben eller hvor lukket skal den være? Og hvilket udgangspunkt skal opgaven have?

En måde at starte en opgaveformulering på kunne være at tage udgangspunkt i én af 4 forskellige perspektiver.

fullsizerender

Men selvom vi vælger ét af disse 4 perspektiver er vi stadig ikke kommet os nær opgavens formulering. For ud over udgangspunktet, skal vi også vælge hvor åben eller hvor lukket opgaven skal stilles.

En måde at se denne åben og lukkethed på kunne være at opdele opgavetypen i niveauer.

  1. Den definerede problemstilling – hvor opgavens løsning er lige til at gå til.
  2. Den ikke definerede problemstilling – hvor et dilemma, data, eller et konkret faktum bliver præsenteret for eleven, men hvor den konkrete problemstilling ikke er defineret endnu. Eleven skal derfor selv være med til at finde frem til hvilke eller hvilken problemstilling de vil eller skal løse.
  3. Den ikke opdagede problemstilling – eleverne skal selv være med til at finde frem til hvilke problemstillinger der kan være, som giver mening at blive løst.

Så herfra kan vi så sætte disse to ting sammen:

Perspektivet opgaven skal løses ud fra

Niveauet for hvor åben/lukket opgaven skal være.

Når vi har taget stilling til disse to ting, kan vi begynde at formulere selve opgaven.

Herunder vil du finde eksempler på de 3 forskellige typer af åbne/lukkede opgaver med hver deres perspektiv.

 

  1. Den definerende problemstilling

img_0131

2. Den ikke definerede problemstilling

img_0133

3. Den ikke opdagede problemstilling

img_0132

 

 

 

 

 

By | 2017-01-12T08:55:33+00:00 22. august 2016|Kom i gang, Projektorienteret|0 Comments